Kiirastorstain iltakirkko 28.3. klo 18.30

Kohdeyleisö:

Kohdeyleisö Kaikki

Tapahtuman tyyppi:

Tapahtuman tyyppi: Hengellinen tapahtuma, Jumalanpalvelukset, Suomalaiset juhlat

”Käy yrttitarhasta polku, vie Golgatalle se.” (virrestä 77)

Kiirastorstain iltakirkkoon kokoonnumme to 28.3. klo 18.30 Lontoon merimieskirkolle.

Kiirastorstain aiheena on kertomus Jeesuksen ja hänen opetuslastensa viimeisestä yhteisestä ateriasta ja pyhän ehtoollisen asettamisesta. Raamatuntekstit avaavat erilaisia näkökulmia ehtoolliseen: uuden liiton ateria, muistoateria, syntien anteeksiantaminen, kiitos ja ilo, taivaallisen juhlan odotus ja murretun leivän luoma yhteys samaan pöytään polvistuvien välillä.

Kiirastorstain jumalanpalveluksen päätteeksi alttari riisutaan kukista, kynttilöistä ja liturgisista vaatteista, sekä puetaan mustaan. Musta väri kuuluu kirkkovuodessa pitkäperjantaihin ja Jeesuksen ristinkuolemaan. Kolmannen päivän aamuna, pääsiäisenä, väri vaihtuu valkoiseen.

Olet lämpimästi tervetullut mukaan!

Herramme Jeesus Kristus,
sinä yönä, jona hänet kavallettiin,
otti leivän, siunasi, mursi
ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen:
Ottakaa ja syökää,
tämä on minun ruumiini,
joka annetaan teidän puolestanne.
Tehkää se minun muistokseni.

Samoin hän otti maljan,
kiitti ja sanoi:
Ottakaa ja juokaa tästä, te kaikki.
Tämä malja on uusi liitto minun veressäni,
joka vuodatetaan teidän puolestanne
syntien anteeksiantamiseksi.
Niin usein kuin te siitä juotte,
tehkää se minun muistokseni.

Matt 26:26-29
Mark 14:22-25