Perheen juhlat

Kaste

Kaste voidaan toimittaa Lontoon merimieskirkolla jumalanpalveluksen yhteydessä tai erikseen sovittuna ajankohtana, kotona, lähikirkossa tai muussa sovitussa paikassa. Kastekäytännössä noudatamme Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkkolakia.

Merimieskirkko toimii ystäviensä tuen varassa. Siksi toivomme, että kasteperheet voisivat mahdollisuuksiensa mukaan muistaa kirkkoa (+/-) £ 60 lahjoituksella. Lisäksi pyydämme kasteperheitä korvaamaan papin matkakulut, mikäli kaste tapahtuu kirkon ulkopuolella. Toimitus on kuitenkin maksuton ja lahjoitus vapaaehtoinen.

Kasteista vastaa Lontoon merimieskirkon suomalainen pappi Marjaana Härkönen.

Kaste

Kasteessa Taivaan Isä lupaa ottaa ihmisen yhteyteensä ja lahjoittaa armonsa ja rakkautensa. Kastehetki on juhla kastettavalle itselleen, hänen perheellen ja koko kirkolle. Kaste on kristillisen kirkon sakramentti, pyhä toimitus.

Suomalaisen käytännön mukaan kaste toimitetaan usein kun lapsi on aivan pieni, vielä vauva – mutta kastaa voidaan myös myöhemmin, aikuisenakin.

Kastettavalla tulee olla vähintään yksi kummi, joka on konfirmoitu luterilaista uskoa tunnustavan kirkon tai anglikaanikirkon (Church of England) jäsen. Näiden lisäksi kummina voi olla myös muuhun kristilliseen kirkkoon tai yhdyskuntaan kuuluva henkilö, jos hänen kirkkonsa hyväksyy lapsikasteen. Kummien läsnäolo kastejuhlassa on arvokasta, mutta se ei ole välttämätöntä. Joskus kummit ja muut läheiset osallistuvat kastejuhlaan verkon välityksellä.

Lisää tietoa kasteesta ja kastejuhlasta Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kastesivulta.